Ki ez a lány? Honnan termett elő ilyen hirtelenséggel?
Nelly Furtado a semmiből tűnt fel, akárcsak zenéje, mely műfai kevertségével kivívott magának számtalan jó és rossz kritikát egyaránt. De hogy nem lehetett elmenni Nelly stílusa mellett, az nyílvánvaló volt...
2000 októberében egy teljesen idegen hölgy tűnt fel teljesen egyedi stílussal, egyéniséggel. Nem sminkelte magát agyon, nem is hercegnősködött, mint az akkori popcsillagok, vagy a mára bukott pophercegnővé avanzsált Britney Spears. Nelly Furtado első albuma kétségtelenül hatalmasat tarolt nemzetközi szinten. Olyan személyiség volt, akit lehetett szeretni, vagy nem. De mindenképpen érzéseket váltott ki az emberekből
Anti-pop csaj
"Kora" énekesnőivel ellentétben Nelly-t nem igazán érdekelte a csillogás, a fényűzés. Azért énekelt, mert szerette ezt csinálni. Sokak számára ő volt az anti-Britney, ami azért egy kicsit erős megfogalmazás volt, hisz Nelly karrierje ekkortájt még igazán csak gyermekcipőben járt.
Hű, Nelly!
Nelly producerei talán sejtették, hogy a lemez ütős kis eladást fog produkálni-ezért is kapta az első album a Whoa, Nelly! azaz a Hű, Nelly! címet.
I'm like a bird-ezzel lettem híres
Három single gördült le a NellyFactoryból, amelyek természetesen a Whoa, Nelly-n is helyet kaptak: az I'm like a bird, a ...On the radio, és a Turn off the light. A kislemezek közül igazából az első és a harmadik lett igazán nagy szám, afféle non-stop dalok, amiket éjjel-nappal játszottak. A... On the radio egy kicsit zúzósabb volt tartalmilag(sz*ar a rádióban) mivel cenzúrázni nem igazán tudták (bár Nelly nagyon erőlködött, például fellépéseken shit helyett tish-t énekelt) ezért inkább késő esti adásokban adták le. Mondjuk, szerintem itthon simán nyomhatták volna (talán nyomták is) mert akkortájt az angol nyelvtanulás még elég alapszinten élt a lelkünkben, a gyerekeket meg nem kellett félteni, mert ők meg alapból nem értették, miről is van szó. Mindhárom single hadat üzent a kor elvárásainak, a műfajoknak, sőt, Nelly rengeteg stílust kevert össze összes Whoa Nelly-s dala során, melyek egyesek szerint csodálatosak voltak, míg mások egyenesen sz*rnak titulálták az albumot. Azért azt se felejtsük el, hogy a 2000-es év milleniumi időszak volt. Az emberek még inkább a 90-es években éltek, mint a kétezresben, ezért még javában szóltak az értelmetlen, elcsépelt dalszövegű, bár annál jobb ritmikájú dalok, amik valahogy a diszkókban jobban szóltak, mint élőben, sőt, a legtöbb esetben az énekesek nemhogy énekelni nem tudtak, de 1-nél több dalnál nem is igen jutottak.Nelly tehát kritikából kapott hideget-meleget egyaránt, de legalább felfigyeltek a tehetségére.
Meztelen dalszövegek
Amint mondottam, a 2000-es év még inkább volt 99-es. Javában diszkózene szólt, meg a lágyabb Britney popnóták. A jobb énekeseknek még csak volt valami dalszövegírói tehetség a vénájukban, vagy dalszövegírókat szerződtetek, akik pótolták ezt a "hiányosságot". Meg voltak olyanok is, akik se énekelni se dalt szerezni nem tudtak. Nelly szerencsére nem az ő táborukat erősítette. Az újdonsült énekesnő legtöbb Whoa Nelly-s dala akkor született, amikor Nelly csupán 17 éves volt, Vagyis kemény 5 év telt el a dalszövegek születése óta, azonban ez nem igazán tűnt fel. Olyan volt, mintha Nelly semmit sem "öregedett" volna 17 éves kora óta: a lendület, a dinamika mind ezt tükrözte. Fiatalos album egy fiatal énekesnőtől-mondhatnánk. Érdekes még megemlíteni, hogy Nelly dalszövegei a Whoa Nelly-n teljesen csupaszok: nincs bennük semmiféle szimbolizmus, jelképek. A dalszövegek tartalma maga az élet: szerelem, csalódás, szenvedés, boldogság. Nelly csak leírta azt, amit gondolt a világról-vagy ahogy a világ őt látta. Emellett azonban nagyon nehéz is az értelmezésük-Nelly könnyedén ötvözte a modern-szlenget és a szép szavakat-ezzel pedig olyan bonyolult dalszövegeket alkotott, amelyek az egyik pillanatban még szomorúak, a másikban pedig már olyan irónia hatja át, hogy nem is gondolnánk, hogy ugyanazt a dalszöveget olvassuk.
Stílusok
Nelly szépen összekevert mindenféle stílust a lemez során-olyan stílusokat, amelyek mind meghatározták az énekesnő személyiségét: alternative pop/rock, felnőtt alternative pop/rock, trip-hop, városi stílus, hip-hop beütések.
Összegzés: Nelly Furtado legelső albuma osztatlan sikerrel futtatta be az énekesnőt-bár a a műfaji keveredés miatt voltak problámák. A Whoa Nelly!-ről kb. 4, 5 dal került ki győztesen, a többi szinte eltűnt a sikeres dalok árnyékában.
A dalszövegek fiatalosak, hétköznapi, világi témákkal telítve, rendkívül bonyolult szerkezetűek és nehezen értelmezhetőek magyarul. Nelly szívesen nyúlt nyelvi játékokhoz, kifejezésekhez, szólásokhoz és közmondásokhoz.
A lemez olyan volt, mint Nelly maga: kiforratlan, személyes, fiatalos és kemény.
Lemez kritikák
Entertainment Weekly
Egyike az év legállhatatosabb, élvezhető debütáló lemezeinek
Wall of Sound
Habár nem idősebb Britney Spears-nél és Christina Aguilera-nál, Nelly Furtado egy olyan művész, akinek a zenéje magasan fej-és vállfölött áll a gyárilag előállított dalok felett, amelyek mostanság a toplisták élén állnak.
The Onion (A.V. Club)
A kanadai-portugál származású énekesnő, Nelly Furtado megtestesíti az ízléses, világias popot. A gyökerei kétségtelenül átnyúlnak a világon, és a zenéje ezáltal növeli a lemezboltok eladását.
CDNow
Egymásba fonódó hip-hop, folk és bossa nova töredékek, a Whoa, Nelly! Egy igazán vad, multikultúrális dzsem. Habár dalszövegei kicsit kissebbek, mint a mai pop kínálatban az megszokott, mégis tartalmaznak több bölcs hippi-tyúk klisét, néhol kicsit többet is kapunk belőle. De ez így OKÉ. Ha ő kidobná a kozmikus ya-ya-ját, a legelső lemezkiadó lecsapna lecsapna rájuk.
Dot Music
Oké, helyenként ismétlésektől szenved és az utolsó pár dal vitathatóan eldobható, de ez lemez csillog-villog, akár egy jó benyomást keltő debütálás.
All Music Guide
Az első bejátszástól kezdve nyilvánvaló, hogy Furtado csakugyan egy merész dalszövegíró, nem csak azért, mert kendőzetlenül írja le az érzéseit, mert csavarodó dallamokat ragad meg, és a határpontokat különböző stílusjegyekkel foldozta be, így folk-pop-ot kapunk bossa nova színezéssel és visszatérünk egy TLC-s produkcióhoz.
HOB.com
Furtado alkalmanként úgy hangzik, mint egy modern-kori Billie Holiday erőteljes, még finom, rezgő szűréssel egy király produkción át, ami összetartja a dalt. De amíg az egyik könnyedén felfedez a világias célok alatt a felszínes képzettséget, addig a másik tágraranyílt szemű pop-szörny áll nyerésre majdnem minden esetben.
Rolling Stone
A Whoa, Nelly! Görcsös, mint a high impact hip hop, dallamilag tartós, mint a nagyvilági pop és lelkesen, értelmesen, érzékenyen nemzetközi.
Q Magazine
Valahol Lauryn Hill és Alanis Morissette között állnak Furtado dalai-orrhangon énekelve, amely alkalmanként egy kevésbé hisztérikus Gwen Stefanit idéz-és amelyek játékosak, természetesek, és tele vannak meglepetéssel.
New Musical Express
Külön pont a sikeres egybeolvasztásért, amelyet a személyes dalszöveg és az összekuszált ritmusokkal tett, anélkül, hogy egyszer is felidézte volna a lusta trip-hopot, ő még túlságosan elutasítja magától a lágyságot a felnőtt elferdítés, hamisság jegyében.
|